|
Americký trh s mobilními telefony se od zbytku světa do značné míry liší. Rozdíly lze najít v přenosových sítích, hardwaru, i v samotném přístupu uživatelů k mobilním telefonům. Společné působení těchto faktorů má za následek zpomalený nárůst podílu smartphonů na celkovém počtu mobilních telefonů.
|
Podle The NPD Group zaujímají smartphony kolem dvou procent všech v USA prodaných bezdrátových zařízení. NPD přitom za smartphony považuje všechny mobilní telefony s operačním systémem, aplikacemi, a klávesnicí s více než dvanácti tlačítky (tolik mají alfanumerické klávesnice obyčejných telefonů).
Avi Geengart z Current Analysis vidí problém malého rozšíření smartphonů částečně v tom, že je zákazník ke svému telefonu vázán mnohem více než v jiných zemích. V USA fungují tři různé mobilní sítě: T-Mobile a Cingular mají GSM, Verizon a Sprint jedou na CDMA a Nextel používá iDEN (Integrated Digital Enhanced Network). Různé přenosové sítě znemožňují snadný přechod mezi operátory a do značné míry znesnadňují i výměnu telefonu. Samotní operátoři navíc nepodporují přenášení SIM karet z jednoho telefonu do druhého a CDMA telefony ani žádnou SIM kartu, kterou by bylo možné přenést, ani nemají. Zatímco v USA je operátor zároveň prodejcem hardwaru, v Evropě je nepřeberný počet obchodů, kde lze sehnat prakticky jakýkoli telefon. Je zajímavé, že ačkoli počítače ve srovnání s Evropou mnohem častěji upgradují Američané, u mobilních telefonů je tomu naopak.
Dalším významným rozdílem mezi Amerikou a zbytkem světa je volba platformy. V USA se nejvíce prodávají smartphony od Palmu a Research In Motion, ale v celosvětovém měřítku jasně vede Symbian následovaný Linuxem, přičemž Palm i RIM nezaujímají ani deset procent trhu. Mladí zákazníci už se sice přibližují evropskému stylu upgradování telefonů, nicméně tento trend je vyvážen nemožností přenášet SIM karty.
Minulý rok s sebou polovina uživatelů kromě smartphonu nosila i PDA a dnes už to jsou dokonce tři čtvrtiny. Američané do smartphonů instalují jen minimum softwaru nad rámec základní výbavy a z neznámých důvodů se stále spoléhají na svá PDA.
Výraznější rozšíření smartphonů bude vyžadovat hned několik změn. Cena současných modelů často přesahuje 400 USD a její pokles by neuškodil. Podle odborníků bude hodně zákazníků osloveno tím, že některé smartphony už se pohybují pod hranicí 200 USD. Kromě ceny mnoho lidí na smartphonech odpuzuje jejich často nepříliš elegantní vzhled. V tomto směru udělala krok správným směrem Motorola, jejíž linuxový RAZR staví právě na přitažlivém designu. Další cestou, jak zvýšit zajímavost smartphonů, je nabídnout větší rozmanitost. V současné době j ena trhu s telefony jen malý výběr a lidé přitom ke svému telefonu cítí osobní pouto. Výrobci by proto měli rozšířit svoji nabídku, aby byly osloveny všechny skupiny zákazníků.
Zdroj: PDAStreet