|
Výrobci her už dokázali, že se pro iPhone dají upravit celkem hratelné klony konzolových titulů jako SW Force Unleashed, LocoRoco nebo God of War. Teď přišla řada i na Grand Theft Auto a výsledek opět stojí za to.
|
Payback od Apex Designs vyšel poprvé už v roce 2001 jako klon Grand Theft Auto pro Amigu. Rockstar Games proti tomuto neskrývanému kopírování jejich úspěšné hry nikdy nic neměli, takže později vyšel Playback i pro Mac, Game Boy Advance, linuxovou konzoli GP2X, a teď nejnověji i pro iPhone. Payback nejen že věrně kopíruje herní styl s GTA a GTA 2, ale navrch přidává líbivou 3D grafiku a několik dalších malých vylepšení.
Hráč je v průběhu hry vypuštěn celkem do jedenácti měst, aby tam mohl zabíjet a krást. Nechybí ani příběh s nelineárním průběhem misí a spousty bonusů skrytých různě po mapě. Tím nejzajímavějším je však obrovská rozloha měst a množství různých dopravních prostředků od dodávky až po tank. Mise se po vzoru předlohy rozdávají u telefonních automatů a jejich náplní je opět kradení, zabíjení, anebo závodění.
Vedle tradičního příběhu jsou k dispozici ještě další dva herní modely, hra více hráčů však chybí. Herní model Rampage nemá žádný příběh, hráč si může dělat co chce a k tomu mu nabíhají body. Challenge je v podstatě to samé, jen s tím rozdílem, že je třeba překonávat určené skóre. Atmosféru příběhu dokresluje velké množství kvalitně namluvených dialogů a slušný je i hudební doprovod řešený jak jinak než rozhlasovými stanicemi a autorádiem. Vedle zvuku se musí pochválit i grafika. Trojrozměrný kabát s povedenými modely aut vypadá rozhodně lépe než původní GTA. Vozidla jsou sice stále v podstatě jen různě upravené jezdící krabice, ale přesto se na ně kouká docela hezky.
Paybak má však i jeden zásadní problém, a tím je ovládání. Nepříjemným důsledkem je potom zbytečně časté opakování misí jen proto, že jste nestihli správně přepnout zbraň, nebo prostě špatně zareagovalo ovládání. Pohyb pěšky je ještě celkem zvladatelný, ale kličkování dopravou v neovladatelném autě bývá dost frustrující. Zatáčení akcelerometrem iPhonu prostě není to pravé a nepomáhá ani čarování s nastavením citlivosti. Pohyb dopředu a dozadu obstarávají softwarová tlačítka, která mají sice dobrou odezvu, ale znovu platí, že klasický gamepad nebo alespoň vícesměnné tlačítko nenahradí. Hratelnosti nepřidá ani minimapa v rohu obrazovky, která je tak malá, že je skoro k ničemu. Poznat to je hlavně při pohybu větší rychlostí, kdy není vidět dostatečně daleko.
Další slabinou je způsob vybírání zbraní. Ty se volí tapnutím na příslušnou ikonku v pravém horním rohu obrazovky, což je úkol vhodný jen pro ty nejmenší a nejobratnější prsty. Autory zde sice prokazatelně omezovala absence hardwarových tlačítek, ale jistě to šlo vyřešit i lépe. No a nakonec, když už se nějaká ta mise nepovede musí se opakovat, není možné prostě zvolit „restart mise“. Místo toho se hráč musí probít provozem zpět k telefonnímu automatu, kde misi dostal. A protože je třeba mise opakovat hodně často, tak se jedná o činnost krajně deprimující.
Navzdory nedostatkům si však Payback určitě zaslouží velkou pochvalu, protože do iPhonu poměrně úspěšně přináší skvělý zážitek z klasických GTA. Kvůli ne docela povedenému ovládání má k dokonalosti ještě daleko, nicméně mezi iPhonovskými hrami nemá ve své třídě konkurenci a za pět a půl Eura nabídne mnoho hodin dobré zábavy.
Apex Designs
Download (iTunes)