|
...aneb pokračování testu GPS Cykloatlasu na Šumavě, kde šumné lesy a
voňavé louky pokrývají oblé kopce, kam jen oko dohlédne. Hardware i software
jsme již podrobně rozebírali v minulých recenzích. Nyní vám přinášíme cenné
zkušenosti z praxe a sérii zajímavých "záběrů" z testování. |
Šumava je jedeno z nejkrásnějších pohoří v naší zemi. Můžeme
o tom diskutovat, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se s tím
dá dělat. Vím to, narodil jsem se tam. A jelikož jsem trochu líný chodit pěšky
(ale ne tolik líný, abych se vozil autem), rád jezdím na kole. Navíc mi dobře
neslouží paměť, proto jsem od "útlého dětství" závislý na PDA zařízeních. K tomu
všemu jsem letos v létě zjistil, že ztrácím smysl pro orientaci a potřebuji GPSku.
GPS na kole I.
GPS na kole II.
GPS na kole III. - Recenze SmartMaps Cykloatlasu
Kdo nějakým nedopatřením četl výše uvedené články o GPS na
kole, ví co jsem způsobil. Na řidítka horského kola (MTB) RockMachine Thunder 05 jsem "nabastlil" starší PDA s GPS modulem. Jak to
dopadlo můžete vidět zde...
Na řidítkách mám 4 totožné úchyty pro světla. Na dvou z nich
jsou trvale umístěné diodové svítilny (vyrobené, každá má 28 bílých
vysokosvítivých diod). Na druhých úchytech je PDA a GPS modul. Místo nich tam
mohou být další dvě svítilny (např. s xenonovými žárovkami - rád v noci dobře
vidím i na dálku). GPS modul má v sobě magnet, proto jsem ze starého železa a
kusu plechu vyrobil jakousi podložku.
Vozím sebou i svůj druhý iPaq, kdyby tomu prvnímu došla baterie, dovede mě domů
on (zatím jsem ho nepotřeboval). Na představci jsem měl bezdrátový tachometr,
ale okolní elektronika příliš vyzařuje a tachometr pak ukazoval poměrně zběsilé
údaje.
Na následujících řádcích vám nabídnu řadu screenshotů, které jsem pořídil při testování PDA s GPS na kole a cykloatlasu od
SmartMaps.
K pramenu Vltavy
Při testování SmartMaps Cykloatlasu jsem používal
celoobrazovkový režim, kde jsem si nechal pouze základní menu a dále info o
rychlosti, nadmořské výšce a počtu satelitů, ze kterých přijímám signál.
První sada obrazovek je z trasy Zdíkov-Kvilda-Pramen Vltavy a zpět. Pokud máte v mapě zadané
svoje značky (zelená kolečka), můžete si v lokálním menu zjistit vzdušnou
vzdálenost těchto značek. Doporučuji nechat si mapu centrovat podle GPS,
jinak si za chvíli poodjedete z dohledu.
Na tomto výletě jsem si zadal dvě značky (start a cíl) a jel
jsem tak nějak podle jejich spojnice, tedy co možná nejpřímější cestou
(necestou). Občas jsem vypnul centrování podle GPS a podíval se dopředu,
co mě čeká a kudy zhruba pojedu. Cestu jsem tedy plánoval až za jízdy. K cíli mě
nakonec dovedla.
Pramen Teplé Vltavy se nachází na území národního parku. Díky dešti u pramene nikdo nebyl a tak jsem mohl pobýt s
Vltavou pár chvil o samotě. Dokonce jsem se z rodící se řeky Vltavy napil, což
bych tady v Praze nikdy neriskoval.
Po celou dobu výletu jsem měl PDA zapnuté, ale bez
podsvícení. Displej iPaqu je naštěstí krásně čitelný i za přímého slunce. Na
zpáteční cestě se již stmívalo a od osmi hodin jsem jel již zcela po tmě. Bylo
nutné zapnout na PDA podsvícení a tehdy mi začala nepříjemně ubývat baterie.
Pokud vám dojde v GPS baterie a nemáte rezervu, jste ztraceni.
|
|
|
výhled na krajinu |
screenshot |
redaktor PDASoftu u pramene |
Na horu Javorník a hrad Kašperk
Druhá sada je trasa Zdíkov - Javorník - bouřka - Kašperk - Kašperské
Hory - Zdíkov. Použil jsem navádění na bod (konkrétně na horu Javorník).
Hned z první "sejmuté obrazovky" je vidět, že za Zdíkovem je
malá prohlubeň, ve které se dá na chvilinku nabrat slušná rychlost... a riskovat
tak zdraví kvůli screenshotu pro PdaSoft. Zelená přímka v mapě spojuje obydlí
mojí babičky s vrcholem hory Javorník, zelená šipka pak ukazuje směr vrcholu a
vzdušnou vzdálenost v kilometrech. Dostanete-li se blíž než na 1km k bodu, začne
se vzdálenost ukazovat v metrech.
Těsně před vrcholem Javorníka se nebe zatáhlo a přišla
bouřka. Naštěstí jsem ji přečkal pod přístřeškem blízkého hotelu. Drobné kapky
mi stihly pokrýt PDA i GPS modul, během bouřky mi obě zařízení též pokrývala
jemná vodní tříšť. GPS moduly jsou běžně odolné vůči vodě, ale u PDA mi to
dělalo starosti. Příště sebou vezu igelit jako nouzovou ochranu. IPaq naštěstí
vodu přežil. Po příchodu na Javorník jsem se pokochal výhledem a přepnul
navigaci na nový bod - hrad Kašperk.
Na Kašperku jsem již nejméně jednou byl, proto mi nevadilo,
že jsem na něj dorazil za setmění. Doporučuji na výlety vyrážet spíš časně ráno,
ne-li za svítání. Okolnosti mě donutili vyrazit kolem někdy před 16h a to už je
celkem pozdě.
Domů jsem tedy jel již po tmě. Z úsporných důvodů jsem
zapínal PDA jen na chvíli, abych se ujistil, že jedu správně a abych pro vás
udělal nějaké screenshoty. Cesta za tmy není tolik příjemná ani bezpečná jako za
světla. Díky dobrému osvětlení budete nejen vidět na cestu, ale budete hlavně
dobře viděni.
|
|
|
Brod |
screenshot |
screenshot |
Na závěr jedna malá výzva
Dodržujte prosím zákazy a pokud je někde zákaz vjezdu do lesa
a závora, nemáte tam s kolem co pohledávat. Sám to dodržuji a mám z toho i teď
dobrý pocit. Cesta na rozhlednu na Javorníku je pro cyklisty zapovězená, i když
je až na vrchol asfaltka. Kolo jsem tedy k rozhledně asi 800m vedl (místy nesl)
i přesto, že bylo po bouřce a nikde nebyla ani živá duše, která by na to
dohlížela. Pokud kolo vedete jste chodec.
Každý má v sobě něco, co mu řekne, jestli je to či ono správné nebo špatné.
Říkejme tomu smysl pro spravedlnost, svědomí, instinkt... řiďte se jím.