Oficiální představení herního telefonu, od něhož se čekají velké věci, bude podle všech dostupných informací následovat až na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně (14.-17. Únor 2011), server Engadget však už nyní vydal jeho exkluzivní preview.
|
Telefon je opatřen logy Sony Ericssonu a Xperia, jen s drobnými detaily odkazujícími na herní konzole PlayStation. SE si před časem zaregistroval značku Xperia Play, pročež je pravděpodobné, že právě pod tímto názvem se bude herní Xperia prodávat. Použitý hardware z části připomíná model Xperia X10, což je dané především 4’’ displejem s rozlišením 854x480. Problém je s identifikací chipsetu, protože ani po pečlivém rozebrání na součástky ještě ani šikovní Číňané nedokázali zjistit, o jaký typ se jedná. Údajně by mělo jít o Qualcomm MSM8655, nicméně to zatím nelze potvrdit. Jisté je zatím jen, že CPU běží mezi 122.8MHz a 1GHz, grafiku řeší poměrně výkonný procesor Adreno 205, a operační paměť má 512MB. V dosud provedených benchmarcích herní Xperia zaznamenala zatím jen samé velmi dobré výsledky, jmenovitě 59 FPS v Neocore, 43 FPS v NenaMarku 35 MFLOPS v Linpacku, což je na úrovni chipsetu Tegra 2 v LG Star.
V zavřeném stavu má zařízení pod displejem všechny čtyři hardwarová tlačítka charakteristická pro platformu Android: zpět, menu, domeček a vyhledávání. Prostřední dvě tlačítka mají však prohozené funkce, takže domeček vyvolá menu a naopak tlačítko označené jako menu plní funkci domečku, což je patrně způsobeno nedoladěnou verzí firmwaru. Ze stejného důvodu pravděpodobně nefunguje ani driver pro bezdrátový modul Broadcom BCM4329, který má zvládat WiFi 802.11n, Bluetooth 2.0 a příjem FM rádia.
Když vynecháme herní ovladače, tak další hardwarová tlačítka zahrnují už jen miniaturní vypínač na horní straně a ovládání hlasitosti umístěné trochu atypicky vpravo uprostřed, takže na něj při držení telefonu v jedné ruce nelze pohodlně dosáhnout ani palcem pravé ruky, ani ukazováčkem levé ruky. To je však nevyhnutelnou daní za plnohodnotný gamepad, jehož mohutné spouště nekompromisně okupují horní i dolní konec pravé části telefonu, aby při zobrazení na šířku byly na dosah oběma ukazováčkům. Tahle Xperia je zkrátka herní zařízení a tlačítka regulace hlasitosti se tomu prostě musela podřídit. Pokud jde o vypínač, tak ten je na pohodlné používání až příliš malý, takže doufejme, že finální verze snad dostane větší a pohodlnější tlačítko. Dalším nedostatkem je lesklý povrch zadního krytu, který je navíc prohnutý, což je sice pohodlné do ruky, ale také na něm rychle vznikají drobné škrábance, takže se uživatel neobejde bez pořádného pouzdra.
Baterie s kapacitou 1500mAh je stejná jako u modelu X10 a v praxi vydrží celý den aktivního využívání 3G sítě a nějaké to hraní. Pod zadním krytem jsou vedle baterie umístěné sloty pro SIM kartu a paměťovou karu microSD tak, aby je uživatel mohl vyměnit i bez vyndání baterie, což se cení. Na zadní straně stojí za zmínku ještě druhý mikrofon sloužící možná k potlačování okolního hluku po vzoru Google Nexus One.
Dvojice stereo reproduktorů má nenápadné otvory na spodní straně zařízení, kde je i microUSB port a 3.5mm jack na sluchátka. Zvuk z reproduktorů není podle očekávání žádný zázrak, přičemž hlasitost při telefonování na hlasitý odposlech je znatelně slabší než při přehrávání hudby.
To hlavní je ale skryté za displejem, v místech obvykle vyhrazených pro velkou hardwarovou klávesnici. Po odsunutí obrazovky má totiž uživatel k dispozici plnohodnotný gamepad se dvěma touchpady pro funkci analogových joysticků. To je dokonce lepší než PSP potažmo PSP Go, kde je pouze jeden analogový joystick. Blíží se tak klasickému DualShocku s velkých PlayStationů, které mají proti Xperii navíc jen druhou sadu spouští pro ukazováčky. Dále je příjemné, že směrová tlačítka bez problému spolupracují s Androidem a dají se tak použít místo trackballu nebo optického trackpadu.
Samotná tlačítka jsou v podstatě bez problému. Touchpady nahrazující analogové joysticky nebylo možné vyzkoušet, protože pro ně zatím nejsou k dispozici žádné kompatibilní hry, a tak je jediným zaznamenaným nedostatkem ve srovnání s PSP / PSP Go pouze o něco menší hloubka stisku tlačítek pro ukazováčky. V této souvislosti je však třeba zdůraznit, že hlubší stisk by vyžadoval mohutnější konstrukci celého zařízení. Přesto je držení pohodlné a celková konstrukce přístroje je naopak znatelně solidnější než u PSP Go, byť má displej při zavření tendenci trochu se viklat.
Fotoaparát s rozlišením 5 megapixelů a automatickým ostřením fotí dobře, nicméně výchozí aplikace pro focení nepodporuje funkci ostření podle dotyku prstem. Kromě toho se na displeji zobrazuje jen výřez skutečného obrazu, takže na fotce je ve výsledku vždy vidět víc, než na co se uživatel při focení zaměřoval. Dalším problémem je nízké rozlišení videa jen do 800x480. Lze však předpokládat, že finální verze telefonu bude mít pro focení novou aplikaci od SE, od níž lze čekat podporu videa ve vysokém rozlišení 720p a snad i další vylepšení.
Po softwarové stránce je vůbec hodně co zlepšovat, protože testovaný přístroj rozhodně nebyl vybaven finální verzí firmwaru. S jeho hodnocením tak bude lepší počkat až na model, který půjde za nějaký čas do prodeje. Pozornost bude v každém případě poutat hlavně aplikace PlayStation Pocket, která však zatím neumožňuje hraní ani stahování her. Vyzkoušet tak bylo možné jen stávající hry pro Android a emulátory herních konzolí PlayStation 1 a GameBoy Advance, které podle předpokladů sice běžely bez problémů a dokázaly využít gamepad (s výjimkou touchpadů), nicméně od PSP Phonu se očekává mnohem víc. Na další podrobnosti ohledně her, jejich dostupnosti a ceny, a samozřejmě i dostupnosti a ceny samotného telefonu si budeme muset ještě chvíli počkat, MWC začíná už za necelé tři týdny.
Zdroj: Engadget